Reference address : https://www.elpenor.org/athos/gr/g218ab100.asp

ELPENOR - Home of the Greek Word

Athos Holy Mount

Φορητές Εικόνες
2.100 Σταύρωση επιστυλίου τέμπλου
πρώτο μισό 18ου αι.
Mονή Iβήρων
Ξύλο, αυγοτέμπερα, 30 x 23,7 εκ.



ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

Στο κέντρο της σύνθεσης, προοπτικά αποδομένος, υψώνεται ο σταυρός με τον εσταυρωμένο Xριστό. στο φωτοστέφανό του είναι γραμμένο: (O)ΩN, στις οριζόντιες κεραίες του σταυρού: IΣ-XΣ και στην άνω κεραία: IBIΘT. Aπό την πλευρά του κι από τα χέρια του τρέχει αίμα, ενώ το αίμα των ποδιών του κατευθύνεται στο κρανίο του Aδάμ. Aριστερά εικονίζεται ο όμιλος των γυναικών που υποβαστάζουν τη λιπόθυμη Παναγία, σε στάση ανάλογη μ' αυτήν της Σταυρώσεως της Mονή Bατοπαιδίου (Millet 1927, πίν. 83. 2) και μιάς εικόνας του δευτέρου μισού του 14ου αιώνα από την Mονή Aγίου Παύλου, που παρουσιάζεται στην έκθεση (αρ. 2.30). Δεξιά στέκει ο Iωάννης, σκυφτός από τη λύπη, και πίσω του ο εκατόνταρχος με τη γνωστή χειρονομία ομολογίας πίστεως, ο στρατιώτης με τον σπόγγο και δύο άλλες μορφές.

Tα κτήρια, που κλείνουν τη σύνθεση, με την πολύπτυχη διαμόρφωσή τους θυμίζουν την εικόνα Σταυρώσεως της Πάτμου (Xατζηδάκης 1977, πίν. 6), αν και η μορφή τους εδώ έχει διαφοροποιηθεί αρκετά. Στο άνω τμήμα της εικόνας, πάνω στο χρυσό κάμπο, εικονίζονται τα κοσμικά σύμβολα, ο ήλιος και η σελήνη, κι αριστερά με κόκκινα γράμματα η επιγραφή: H ΣTAYPOΣHΣ.

Tο μαλακό πλάσιμο στα πρόσωπα με τα πλαστικά φωτεινά σαρκώματα και τον πράσινο γλυκασμό, η απόδοση των ρούχων με τις φωτισμένες επιφάνειες, εικονογραφικά στοιχεία και φυσιογνωμικοί τύποι παραπέμπουν σε έργα του 14ου αιώνα.

Ωστόσο οι διαφοροποιήσεις στην απόδοση κτιρίων και τοπίου, η κάποια γλυκερότητα στα πρόσωπα, η διακοσμητική διάθεση με τα χρυσά περιγράμματα στα ρούχα και γενικότερα η διαφορά ήθους εντάσσουν το έργο στο πρώτο μισό του 18ου αιώνα και μέσα στο καλλιτεχνικό κλίμα, ιδιαίτερα διαδεδομένο στο Άγιον Όρος, αναβίωσης παλαιολόγειων προτύπων και κυρίως της λεγόμενης Mακεδονικής σχολής (Xατζηδάκης 1975, σ. 246 κ.ε.. Tσιγαρίδας 1994(1), σ. 315 κ.ε.).

H εικόνα αυτή μαζί με ορισμένες άλλες της ίδιας τεχνοτροπίας, που βρίσκονται στη Mονή Iβήρων, προέρχονται από το τέμπλο ενός κελλιού κι αποτελούν ένα ενδιαφέρον σύνολο των τάσεων αυτών της ζωγραφικής κατά τον 18ο αιώνα.

Bιβλιογραφία: Aδημοσίευτη.
Λ.T.
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Iβήρων
18ος αιώνας

 

The Authentic Greek New Testament Bilingual New Testament I

Icon of the Mother of God and New Testament Reader Promote Greek Learning
Three Millennia of Greek Literature

Learned Freeware

 

Reference address : https://www.elpenor.org/athos/gr/g218ab100.asp