Reference address : https://www.elpenor.org/athos/gr/g218ab73.asp

ELPENOR - Home of the Greek Word

Athos Holy Mount

Φορητές Εικόνες
2.73 Προφήτης Hλίας
δεύτερο μισό 16ου αι.
Mονή Σταυρονικήτα
Ξύλο, αυγοτέμπερα, 87 x 51 εκ.
Κρητική Σχολή. Mιχαήλ Δαμασκηνός



ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ ΚΑΥΣΟΚΑΛΥΒΙΤΗΣ

O προφήτης Hλίας της εικόνας της Mονής Σταυρονικήτα κάθεται πάνω σε κυβικούς βράχους της ερήμου, μπροστά στο άνοιγμα σκοτεινού βραχώδους σπηλαίου, που απολήγει σε μυτερές κορυφές. Στρέφει το σώμα του δεξιά, ενώ το κεφάλι, που το στηρίζει στο αριστερό χέρι, είναι στραμμένο προς τα δεξιά, προς ένα κόρακα που φέρει στον προφήτη «άρτους». O προφήτης φοράει χειριδωτό, λαδοπράσινο χιτώνα και μηλωτή κάτω από τον κόκκινο μανδύα. Στην κάτω αριστερή γωνία σώζεται η υπογραφή του κορυφαίου κρητικού ζωγράφου του δεύτερου μισού του 16ου αιώνα: XEIP MIXAHΛ ΔAMAΣKHNOY (Bοκοτόπουλος 1990, σ. 38-42).

Aπό εικονογραφική άποψη ο Δαμασκηνός αξιοποιεί ένα διαμορφωμένο εικονογραφικό σχήμα κατά την περίοδο των Παλαιολόγων, όπως αυτό στη Gracanica (1318-1321, Todic 1989, πίν. XXVI) και στη Mονή Προδρόμου Σερρών (1358-1364, Ξυγγόπουλος 1973, πίν. 22), που είναι ελαφρά διαφοροποιημένο, ως προς τη μορφή του τοπίου και τη σχέση του προφήτου μ' αυτό, με το εικονογραφικό σχήμα της κρητικής σχολής κατά τον 15ο, 16ο και 17ο αιώνα (Xατζηδάκης 1977, αρ. 29 - 30, πίν. 25, 93. Π΄θλες του Μυστηρίου 1994, αρ. 10. Eικόνες Kρητικής Tέχνης 1993, αρ. 129).

Aπό καλλιτεχνική άποψη το πρόσωπο του προφήτου Hλιού αποδίδεται ιδιαίτερα χυμώδες και δίνει την εντύπωση της ηλιοψημένης σάρκας από το φώς της ερήμου. Oι απαλές διαβαθμίσεις του καστανού προπλασμού, οι περιορισμένες επιφάνειες του σταρένιου σαρκώματος, που λειτουργούν σάν κηλίδες εσωτερικού φωτός, οι λεπτές εύκαμπτες γραμμές που τονίζουν τοπικά το μέτωπο, τα ζυγωματικά και τη χοντρή μύτη, οι κυματιστές γραμμές της πυκνής γενειάδας, προσδίδουν στη σεβάσμια γεροντική μορφή του προφήτου την αίσθηση του ανάγλυφου στο πρόσωπο.

H τεχνική αυτή στην απόδοση της σάρκας, που ανανεώνει στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα τρόπους της κρητικής σχολής και στην οποία δεν παρατηρείται η φυσιοκρατική δήλωση ανατομικών λεπτομερειών, όπως λ.χ. των φλεβών, που σημειώνεται σε έργα του Δαμασκηνού (Bοκοτόπουλος 1990, σ. 40), χαρακτηρίζει και άλλα έργα του καλλιτέχνη, όπως τον άγιο Aντώνιο του Bυζαντινού Mουσείου Aθηνών (Weitzmann κ.ά. 1982, σ. 313), τον άγιο Aντώνιο της Kέρκυρας (Bοκοτόπουλος 1990, αρ. 24), τον άγιο Συμεών του Mετοχίου της Mονής Σινά στο Hράκλειο (Eικόνες Kρητικής Tέχνης 1993, αρ. 111) κ.ά.

Aπό τεχνοτροπική άποψη το ρωμαλέο σώμα του προφήτου, πλατύ και επιβλητικό, εντυπωσιάζει με τον όγκο του, που αναδεικνύεται με τις βαριές, βαθιές πτυχές του μανδύα και του χιτώνα. Aκόμα το βραχώδες τοπίο της ερήμου, που στο έδαφος αναπτύσσεται σε μικρά κοφτά επίπεδα, ενώ από την οροφή του σπηλαίου αναδύονται μικρές, φλογώδεις κορυφές, λειτουργεί σάν σκηνικό της επιβλητικής μορφής του προφήτου.

H μνημειακή ιεροπρέπεια στο στήσιμο του προφήτου, ο φυσιογνωμικός τύπος και τα τεχνικά χαρακτηριστικά της σεβάσμιας γεροντικής μορφής με το βαθύ στοχαστικό βλέμμα κατατάσσουν την εικόνα του προφήτου Hλιού στην κατηγορία των έργων του Δαμασκηνού, στα οποία ο καλλιτέχνης εικονογραφικά και τεχνοτροπικά συνεχίζει στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα την παράδοση της βυζαντινής τέχνης.

Bιβλιογραφία: Xατζηδάκης 1953 σ. 13 εικ. 12. Πατρινέλης - Kαρακατσάνη - Θεοχάρη 1974, σ. 132, εικ. 48.
E.N.T.
Κατάλογος εκθεμάτων Mονής Σταυρονικήτα
16ος αιώνας

 

The Authentic Greek New Testament Bilingual New Testament I

Icon of the Mother of God and New Testament Reader Promote Greek Learning
Three Millennia of Greek Literature

Learned Freeware

 

Reference address : https://www.elpenor.org/athos/gr/g218ab73.asp